Zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej od 2016 roku na terenie powiatu suskiego funkcjonują trzy punkty nieodpłatnej pomocy prawnej:
1. Suchej Beskidzkiej, ul. Kościelna 5b, (budynek Starostwa Powiatowego w Suchej Beskidzkiej). Porad wprawnych udzielają adwokaci wskazani przez Okręgową Radę Adwokacką w Bielsku-Białej oraz Radcy Prawni wskazani przez Okręgową Izbę Radców Prawnych w Katowicach.
Harmonogram dyżurów:
Poniedziałek 14.00 – 18.00 (radca prawny)
Wtorek 8.00 – 12.00 (radca prawny)
Środa 8.00 – 12.00 (radca prawny/adwokat)
Czwartek 12.00 – 16.00 (adwokat) *
Piątek 8.00 – 12.00 (adwokat)
* mediacja
2. Makowie Podhalańskim, ul. Szpitalna 3, (budynek Urzędu Miejskiego w Makowie Podhalańskim). Obsługę punktu prowadzi organizacja pożytku publicznego - Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości „Consilium” w Krakowie wyłoniona w drodze otwartego konkursu ofert.
Harmonogram dyżurów:
Poniedziałek 8.00 – 12.00 (adwokat)*
Wtorek 12.30 – 16.30 (adwokat)
Środa 8.00 – 12.00 (adwokat)
Czwartek 11.00 – 15.00 (adwokat)
Piątek 8.00 – 12.00 (adwokat)
* mediacja
3. Jordanowie, ul. Mickiewicza 3, (budynek Urzędu Gminy Jordanów). Obsługę punktu prowadzi organizacja pożytku publicznego - Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości „Consilium” w Krakowie wyłoniona w drodze otwartego konkursu ofert.
Harmonogram dyżurów:
Poniedziałki 7.30 – 11.30 (adwokat)
Wtorki 13.00 – 17.00 (adwokat)
Środy 9.00 – 13.00 (adwokat)*
Czwartki 9.00 – 13.00 (adwokat)
Piątki 7.30 – 11.30 (adwokat)
*mediacja
Porady prawne udzielane są według kolejności zgłoszeń. Rejestracja wizyt odbywa się od poniedziałku do piątku w godzinach 07:30 – 15:00 pod nr tel. 33 875 78 75.
Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługuje osobom uprawnionym, które nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej w prywatnych kancelariach adwokackich lub kancelariach radców prawnych. Osoby uprawnione, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, składają pisemne oświadczenie, że nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Każdy przypadek udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego dokumentowany jest poprzez wypełnienie karty pomocy, która zawiera opinię osoby uprawnionej o udzielonej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczonym nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim. Karta pomocy składa się z części A i B. Część A karty pomocy wypełnia osoba udzielająca nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadcząca nieodpłatne poradnictwo obywatelskie. Natomiast wypełnienie części B karty pomocy przez osobę uprawnioną jest dobrowolna. Wypełnioną część B karty pomocy osoba uprawniona osobiście umieszcza w zamkniętej skrzynce znajdującej się przed wejściem do punktu, do której nie mają dostępu osoby postronne. Pracownik starostwa co najmniej raz w miesiącu odbiera części B kart pomocy. Zgormadzone w ten sposób opinie stanowią podstawę do przeprowadzenia analizy, czy osoby udzielające nieodpłatnej porady prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego wykonują zadania zgodnie z powierzonymi obowiązkami.
W punktach na terenie powiatu realizowane jest również zadanie nieodpłatnej mediacji. Mediacja ma na celu polubowne rozwiązanie sporu pomiędzy osobami uprawnionymi, zanim sprawa trafi na wokandę sądową. Stroną inicjującą przeprowadzenie nieodpłatnej mediacji może być wyłącznie osobą uprawnioną. W 2020 r. nie odnotowano przypadku skorzystania z nieodpłatnej mediacji w punktach.
Należy nadmienić, że wobec obowiązywania na terenie kraju stanu epidemii i będącej następstwem tej sytuacji konieczności uregulowania sposobu wykonywania zadań publicznych wynikający z ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieopłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 945), Ministerstwo Sprawiedliwości od 16 maja 2020 r. poszerzyło zakres udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej o sprawy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przez osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniające innych osób w ciągu ostatniego roku jako pomoc de minimis. Podmiot ubiegający się o pomoc prawną musi złożyć stosowne oświadczenie o pomocy de minimis jakie otrzymał bądź nie otrzymał w danym roku. Po udzieleniu pomocy prawnej Starosta Suski wydaje Zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis. W 2021 r. z pomocy de minimis skorzystały dwie firmy z terenu powiatu suskiego.